Огляд цікавих технічних рішень по веломобільній тематиці

Вісі деталі веломобіля з несучим корпусом

Всі деталі веломобіля з несучим корпусом

Цей текст являє собою суб’єктивну точку зору. Якщо ви знайшли помилки, або недостовірні факти – пишіть у коментарях


З того часу, як розвиток веломобілів почав стрімке зростання, починаючи, приблизно, з середини 90-х років 20-го століття, ведучими фірмами-виробниками були розроблені схеми конструкцій, які вони з часом довели до високого рівня досконалості, зменшуючи їх вагу та підвищуючи надійністьі комфорт.


 

Веломобілі з несучим корпусом

Одним з перших веломобілів став Alleweder від фірми Flevobike. В свій час ця фірма отримала державні субсидії від влади Нідерландів на розвиток альтернативного транспорту для будь-якої погоди.   Перші моделі веломобіля важили більше 40-ка кг, але після оптимізації їх вага знизилась до 35-ти кг.

Alleweder

Alleweder

100-3039-kopie

Alleweder_Antrieb

Цей веломобіль не має несучої рами. Функції рами виконує сам корпус з алюмінію (1мм товщиною), підсилений ребрами жорсткості та шпангоутами. Вся конструкція збирається на затяжних заклепках. Веломобіль має повну підвіску. Спереду застосована схема Макферсона, яка найбільше підходить до несучого корпусу, оскільки навантаження розподіляються на рознесені одна від одної точки.

Цей веломобіль започаткував велику родину веломобілів з несучим корпусом, таких як Quest, Mango, Strada, Waw і багато інших. Така схема дозволяє майже повністю виключити металеву раму з конструкції, знижуючи вагу машини. У більшості цих веломобілів присутня тільки передня частина рами, на якій кріпиться каретка – щоб була можливість регулювання відстані до педалей.

Корпуси веломобілів рідко роблять повністю з карбону. Найчастіше з карбону зроблені тільки найнавантаженіші частини корпусу, а левова його частка зроблена із епоксидного склопластику.  Вага таких веломобілів все рідше перевищує 30 кг, а найдорожчі спортивні моделі можуть важити близько 25-ти кг. І це з повною підвіскою. Без підвіски вага може бути менше 20-ти кг (проте такі моделі придатні лише для перегонів).

Вісі деталі веломобіля з несучим корпусом

Всі деталі веломобіля з несучим корпусом

"Кареточна" рама

“Кареточна” рама

11913885_926799454025783_2151160880029141085_o 11850433_926800047359057_3287428755656524541_o 11999073_1626002354322965_5120080509864114551_n 11011048_998077290226840_6951757960839724047_n

Головний недолік такої схеми – складність виготовлення. Необхідно розробити і випробувати не один прототип, щоб виявити слабкі місця і підсилити їх, не додаючи лишньої ваги там, де міцність достатня. Так, товщина склопластикового корпусу в носовій частині – близько 1-го мм. Тому навіть невеличке зіткнення здатне сильно пошкодити його.

Існують саморобні веломобілі такої схеми, але для виготовлення його вдома необхідно багато специфічних знань та досвіду, а також немалі фінансові та ще більші трудові вкладання.

11872236_503795426453458_8402159012223696849_o 11908594_505014249664909_6037150641738294084_o 11947710_446688005533080_4641677887218434590_o

Налаштування колії

Налаштування колії


 

Веломобілі з несучою рамою

Принципово іншим шляхом пішла австрійська команда Trisled. Спочатку вони випускали відкриті тайки, і згодом розробили для них легкий корпус. Особливостями їх моделей є:

1 – відсутність підвіски

2 – використання сталевих труб в рамі (авіаційна сталь CroMo (вітчизняний аналог 30ХГСА))

3 – Використання труб малого діаметру.

4 – Використання прямого руління (дві ручки керма кріпляться безпосередньо до шкворнів).

yellow_velomobile RotoveloBottom 3-seater-tadpole-quad 20150315_191813 20150316_092608 rotovelo-underneath rotovelo-speedo-sensor 6273208765_9ee632b86f_b rotovelo-moz-7 rotovelo-speedo-3 rotovelo-speedo-4

Особисто я не розумію, чому вони ставлять такі тонку труби на хребет рами, адже вона має малу жорсткість і мала б пружинити під час педалювання, а це дуже небажано. Проте, мабуть у них є свої аргументи. Можливо реакція рами на педалювання не така вже суттєва? Або створює незначний опір? Це питання потрібно ще вивчити.

Їх моделі також мають невелику вагу. Варіант з склопластиковим корпусом важить 33 кг, а з карбоновим – 20 кг. Доречі, карбон і склотканина мають приблизно однакову щільність. Тому сам по собі карбон не легший за склотканину. Проте карбон набагато міцніший, тому корпус з нього може мати меншу товщину, і саме за рахунок цього зменшується вага.

Проте, австралійські моделі не мають підвіски. Судячи з відео на сайті фірми (http://www.trisled.com.au/) дороги в Австралії кращі за Європейські. Можливо, їм просто не потрібна підвіска.

 

Як видно на фото, корпус повністю захищає водія від бризок з коліс та контакту з трансмісією. З одного боку це добре, а з іншого – трансмісія виявляється незахищеною. Також видно, що простір всередині використовується неефективно (мало місця для багажу).

З точки зору самодіяльного конструктора варіант із несучою рамою простіший для виготовлення вдома.


 

Обтікач з коропласту

Маючи надійний відкритий трайк (або лігерад) можна спробувати перетворити його у веломобіль (або стрімлайнер) і більш простим способом – використовуючи легкий листовий пластик та пластикові водопровідні труби.

11222055_10207996730666236_3960460983701105141_n 10295740_10207996741866516_4103419097819589390_n 11225221_10207996746746638_4362181031496038176_n 12119139_10207996746026620_5617476593599796886_n


 

12359853_10208087109797909_2067529241221033009_n 12369205_10208087109717907_9004239739964381610_n 12391112_10208087110037915_6514528198417977199_n


12019875_10207596803500558_1587051542912153468_n


IMG_1837 IMG_1851 12027282_10153739167974532_175072248295314854_o

 

12017715_917388898332526_6303359392718181377_o 12032906_917389231665826_2091295850707747341_o 12119055_10153740997139532_3001544870994856547_n

Саме такі корпуси найпоширеніші у європейських саморобників. Як видно, вони бувають різного дизайну. Для з’єднання використовується скотч, клей, пластикові хомути і шурупи.   Наш співвітчизник Павло Недільский розробив оригінальну технологію виготовлення подібного обтікача. Я вважаю, що це добрий компроміс для прототипу (перехідної моделі), адже ви можете швидко зробити корпус потрібної форми і випробувати його, а при необхідності легко внести зміни. Після того, як форма вже буде відпрацьована, можна зробити її версію зі склопластику, щоб вона служила довго, мала кращі аеродинамічні та естетичні якості.


 

Сучасні рішення для трайків

Хочу відмітити кілька оригінальних рішень в конструкціях трайків, наприклад http://www.windcheetah.org/   Windcheetah (засновник Майк Барроуз (Mike Burrows)).

В цих трайках використовується оригінальна задня маточина, де колесо і набір зірок знаходяться по різні боки від задньої консолі. Така компоновка передбачає нестандартні деталі, проте дає переваги у прокладанні ланцюга та більш рівномірний розподіл навантаження.  Зверніть увагу:у варіантах з педвіскою через короткий маятних  виникла необхідність ставити два віджимних ролика для нейтралізації реакції підвіски на педалювання.

11187813_653624618101596_430358700591119590_o 1926236_641955545935170_538024775710911464_o 10694460_553329228131136_133164019224877875_o 11707849_876798209067403_551484529105351155_o 11884002_699794803484577_6642608324049948984_o 12375326_957412684339288_8016946273637857590_o 12377670_957412557672634_3236531335045115837_o

Ще одним дуже перспективним рішенням є використання карбонових ресор передньої підвіски. Вони дозволяють відмовитись одразу від кількох складних і важких елементів важільної підвіски.

10682194_710571312356761_3755715157751872171_o 10014832_872256512854906_1656910072826298440_o 10697324_710571302356762_7064155605889793690_o 12362857_957412754339281_4379585351260150400_o 12366025_957412621005961_785956800125371485_o


 

Різне:

 Варіанти даху:

12002325_10156076996660596_2612659980308225618_n 12068955_10207862968829446_8423742901048912224_o

Дах із сонячними панелями

Дах із сонячними панелями

Дах із сонячними панелями

Дах із сонячними панелями


 

  Цікаві рішення:

Альтернативний привод

Альтернативний привод

Альтернативний привод

Альтернативний привод

Затяжка шпиць

Затяжка шпиць

Коіплення дисків на липучках

Коіплення дисків для шпиць на липучках

"Вентисіт" (Ventisit)

“Вентисіт” (Ventisit)

Рама як корпус трансмісії

Рама як корпус трансмісії

Два гальма однією ручкою

Два гальма однією ручкою


 

Фаттрайк – трайк для бездоріжжя:

11218194_984945868232023_1968389823490684699_o 12002935_984945744898702_6285075393915449629_n


 Більшість фото взяті з соцмережі Facebook

 

5 коментарів до "Огляд цікавих технічних рішень по веломобільній тематиці"

  1. Олексію, дякую Вам за чудову статтю! Дуже цікавий та пізнавальний матеріал. У випадку, коли несуча конструкція виконує роль ресори, дійсно можна зменшити масу трайка… Ще б додати сюди фото з технічними рішеннями передньопривідних апаратів…

  2. Так, і справді стаття дуже цікава та корисна, тому Олексію, прийми подяку ще й від мене. Я також хочу додати дещо з “цікавих технічних рішень”

    1. Конструкція задньої вилки на лігераді з підвіскою

    2. Детальне фото задньої консольної втулки, про яку йде мова у цій статті

    3. Кріплення сидіння з широким діапазоном налаштувань.

    Також до теми статті пропоную переглянути ось це відео про двомісний трайк-тандем з корпусом з коропласту/

  3. Понравилась подборка.Особенно тормозная ручка на два тросика. Я до такого не додумался.

Залишити відповідь