Вчора і сьогодні протестував два МТБ, поки були сприятливі погодні умови (правильна температура та відсутність вітру).
Перший велосипед, двопідвіс на 24-х колесах, показав найгірший результат. До того ж на нього не можна встановити багажник, тому по не комфортності він займає перше місце. Перед тестуванням я перевірив, щоб колеса обертались нормально, та провів інший технічний огляд. Не розумію, чому результат настільки поганий. Можливо, причина в покришках. Думаю, що це проясниться під час тестів коліс.
Другий велосипед – якісний хартейл, вироблений в Германії, у відмінному технічному стані.
По відчуттях він їхав набагато краще, та й результат відповідний.
Мій “Колумб” має комплектацію нижчого рівня, та шини шириною 2.4 дюйми, а не 2.1. Проте, все ж, Колумб на 1 км\год швидший при потужності 120W. А при швидкості 21 км\год потребує на 15W менше потужності, ніж хороший МТБ.
Загальні результати дослідів на сьогоднішній день виглядають так:
На черзі – тестування шосейників (вертикального та лежачого).
Ще одне: під час останніх тестів я виявив, що мотор нормально переносить електричне навантаження в 350W, що відповідає реальній потужності у 222 W. Тому наступні тести можна провести при більшій потужності.
Залишаэться надто актуальним питання: чому реальний МТБ настільки повільніший від теоретичної моделі з калькулятрору? Майже точно ясно, що причина в поганій дорозі. Тобто, дорога збільшує опір кочення. Я збагнув, що опір кочення напряму залежить від навантаження на колесо! Якщо в калькуляторі збільшити вагу велосипеду на стільки, щоб теоретичний результат співпав з релаьним, то можна буде враховуввати цю поправку саме в такому вигляді (в додавання ваги).
Повна вага велосипеду: близько 15-ти кг. 14 кг на електрокомплект, та 59 моєї ваги. В калькуляторі МТБ з такими характеристиками при 120-ти ваттах дає швидкість 23 км\год. Реальний МТБ показав тільки 20. Але, якщо збільшити вагу рейдера з 59-ти до 105 кг, (вага велосиеду разом із електромотлохом становить 29 кг), то ми отримаємо тіж самі 20 км\год від теоретичної моделі! Мало того, якщо повторити віртуальні досліди з цими додатковими 46 кг ваги рейдера, то отриманий результат практично повністю вписується в реальний! (теоретичний показаний пунктиром). Сіра лінія праворуч – той самий теоретичний мтб, але без поправки на погану дорогу.
Повтор віртуальних тестів для лігерада з поправкою дає такий самий результат (збіг теорії і практики)!
Це не висновки, але вони вже десь близько.
Якщо продовжити цю модель на шосер, то в положенні “руки зверху” шоссер має ровинути швидкість близько 27 км\год при потужності 203W. А лігерад, при тій же потіжності на тих самих колесах: 30 км\год, так само як і шоссер в позиції “руки знизу” Подивимось!
Спасибі! Гарний у вас вийщов серіал.
У принципі, корисно заміряти ширину покришок штангенциркулем. Дуже часто дані про ширину, намальовані на них, показують погоду на Марсі. Розбіжність може бути й міліметрова, але я бачив випадки, коли наміряли сантиметр різниці.
Тим більше, що на ободах різної ширини одна й та ж покришка матиме досить різний профіль і різну ширину. Це теж давно перевірено.
Міряти краще так: http://www.mtbtires.com/tech/art/spec_geo.png
А саме – CW, себто casing width. Ширина по каркасу.
Міряти по зубах не так корисно, бо вони скрізь різної висоти, частоти й розміщені бувають по-всякому.
Ну, й за тиском слідкувати не зайве. Але скільки качати в кожному випадку – це на ваш розсуд. Принаймні, однаковий тиск на всіх колісницях не варіант. Скажімо, на шосейниках при 25-мм покришках для людей середньої ваги треба 8 атм.
Можливо, тиск варто вказати в примітках до графіків.
І ширину теж.
А тиск вказаний. Тільки в таблицях, а не на графіках. Поки що всі покришки мали рекомендований тиск до 4.5 БАР. (Окрім тих, що були на “Туристі”) Я качав по 4. Окрім одного тесту (№21), де тиск був зменшений до нижнього рекомендованого рівня. http://hpv.com.ua/wp-content/uploads/2016/03/Rezultati-640×279.png
Але більш точне вивчення поведінки коліс планую на тести зі стендом-барабаном. Зараз пишу про колеса тільки для того, щоб потім побачити їх вплив на фоні “лабораторних” (барабанних) тестів.
Про ширину цікава думка. Я не знаю, на скільки вона впливає на опір кочення, але заміряти і записувати варто.
http://hpv.com.ua/wp-content/uploads/2016/03/teory22_46kg-640×456.png
Додав нову інформацію в кінець цієї публікації
Якщо є дві покришки з одним посадковим діаметром, однаковим плетивом корду з однакових ниток, близькою товщиною стінок, але з різною шириною, – за цих умов і за однакового тиску легше котитиметься ширша покришка. Цей трохи несподіваний вислід відомий уже років з десять, а популяризувати його першою почала “Швальбе”. В інеті повно їхніх публікацій. Правда, вони дещо занадто рекламні й однобічні, тому сильно витуватись у них шкідливо.
Чому в шосейних гонках шини вузькі? Тому що є аеродинаміка (це по-перше). І тому, що широкі шини не можна накачати до 11 атм, як заведено у гонщиків. Широка шина, накачана до такої міри, через велику внутрішню поверхню буде з занадто великою силою “розкривати” обід і швидко поламає. Крім того, широка гума важча, а шосейні гонки виграють за рахунок прискорень і підйомів, де вага – альфа й омега.
Зрозуміло, що поки дорога відносно рівна, краще їде гума з високим тиском. У вас дорога якраз на грані між рівною й кривою. Тому пропоную дослідити шосейника двоїстим чином: зі звичайними для його гуми атмосферами, а потім скинути тиск, скажімо, у півтора-два рази (якщо хазяїн не впаде в депресію од такої новини).
Я, поки що, не можу повноцінно проводити тести з тиском в шинах через те, що для таких тестів необхідно ввести жорсткий контроль або швидкості, або потужності. Для цього доведеться ставити контроллер, а він обмежує електричну потужність двигуна всього до 200 ватт. Це буде десь 127W реальних. На відрізку є підйомчик, і на нормальній передачі мотор просто не тягне на нього з таким обмеженням. Тому такі тести не можна провести на більш-менш цікавій швидкості в польових умовах. А без контролера потужність і швидкість постійно змінюються через поступове зниження напруги на батареї. Будувати графіки це не заважає, а от повторити один і той самий тест двічі стає дуже складно.
До того ж, кожен кілометр на сідлі для мене – це тортури.
Чесно кажучи, я перестаю вірити в те, що низький тиск може буди кращим на будь-якій твердій поверхні. Покришка має бути м’якша за дорогу, але при цьому деформуватись по-мінімуму. На асфальті будь-яка пневматична покришка буде м’якшою за дорогу. Це на ґрунті потрібно знижувати тиск.
Один проведений дослід із моїм МАXXIS Holly Roller 2.4, де робочий тиск від 35 до 65 PSI показав, що при більшому тискові швидкість більша. Хоча і зовсім не набагато. Проте тест не чистий, бо під час поїздки з меншим тиском була прикладена і трохи менша потужність. Я зробив той тест, бо подумав, що опір м’якшої покришки буде меншим, адже вона буде поглинати дрібні нерівності, а за рахунок тонкої стінки опір від деформації самої покришки буде невеликим. Проте дослід не показав ніякого покращення. Поки що все схоже на те, що чим вище тиск – тим краще. Але точніше покажуть тести на барабані. Там буде імітація різних поверхонь.
Окрім того, ширина 2.4 і, наприклад, 2.1 дюйми дають сильну різницю у міделі. А це напряму впливає на опір повітря, особливо при зустрічному вітрі. Я думаю, що навіть в моїх тестах різниця значна. Тому в польових умовах це також може мати вплив.
Це цікаво, не думав що на стільки можуть різнитися данні.
Досліди саме для того, щоб позбутись стереотипів і міфів. Серед любителів HPV міфів також багато. Наприклад я всі 8 років, що цим займаюсь, недооцінював опір кочення… Вважав, що аердинаміка в кілька разів важливіша. А виходить, що на тих швидкостях, які для мене основні, опір кочення грає не меншу роль, ніж аеродинаміка.
Так, завдяки вашим дослідам то тепер і я в цьому впевнююсь, так само недооцінював його опір, а так думок що до покращення накату багато, на жаль наші дороги не дозволяють їздити без підвіски та на покришках завтовшки в мізинець 🙁
Я ще не перевірив шосери. Але, думаю, що немає необхідності в дуже візьких шинах. Підійдуть і трохи ширші сліки, головне, щоб тиск був високий. Сподіваюсь скоро придбати на пробу ось таку покришку на 20 дюймів (http://www.schwalbe.com.ua/Kojak_Performance_Folding_35-406_RaceGuard_SpeedGrip_Tour_11614102_schwalbe.html)
Коли запрацює стенд, перевірю її, щоб можна було порівняти з більш дешевими моделями.
Виглядає покришка гарно, я сам схиляюся до думки, що краще всього буде взяти сліки-напівсліки завтовшки десь 1,75-1,95 максимум, вони з підвіскою й зернистий асфальт мають гарно обробляти і накат має бути гарний.
Завтра зранку їду тестувати шосера!