Тести велосипеда “Турист” (Оновлено)

DSCF2492Перший день тестів “Туристу”. Нажаль, погода трохи підвела. Температура була нижчою, ніж в попередніх тестах.

 

А вітер був, в принципі, такий самий, як в двох  перших  тестах “Колумба” і “Скотчмобіля”, тому малюю їх граіфки разом з граіфком “Туриста”.

Результати при наявності вітру

Результати при наявності вітру

Таблиця_результатів

Далі буде повтор тесту при вищій температурі і слабшому вітрі.  Також планую перевірити теорію, яку висунув Андрій з “Харків-Туристу”, що має значення, де розміщений вантаж (на рамі\багажнику чи в рюкзаку). У мене є аккумулятори вагою майже 11 кг. Я думаю, що цієї ваги буде достатньо для перевірки впливу.

Також планую змінити підставку для ніг, бо зараз вона дає “позу скутеріста”, в якій коліна на рівні руля, а це зменшує аеродинамічний опір.


DSCF2496 DSCF2495 DSCF2494 DSCF2493


   Повторні тести:

Ввечері вітер улігся, і я виїхав на ще одну спробу. Проте не встиг провести 4 тести, бо стемніло і я просто не бачив, що показує ваттметр.   Схоже, що в штиль результат завжди буде кращим.  Вже можна зробити деякі рекомендації – для економії сил потрібно їхати або рано вранці, або вночі – коли немає вітру 🙂

“Турист” показує дуже непоганий результат. Я пригадую, як на спусках обганяв на “Туристі” хлопців на МТБ…

Подивимось, що покаже тест МТБ. Самому дуже цікаво.

Кращі результати велосипедів, які тестувалися в штиль.

Кращі результати велосипедів, які тестувалися в штиль.

Не маю уявлення, чому графік у “Туриста” загнувся не в той бік… Кілька разів перевірив…  Можливо, в тесті №31 був слабкий, але довгий порив вітру, якого я не помітив…  Але він підвищив витрату енергії.  Нажаль, тести не відзначаютсья точністю.

А, якщо немає точності, то допоможе багаторазове повторення, тоді буде видно загальну тенденцію.

Таблица

PICT0001

16 коментарів до “Тести велосипеда “Турист” (Оновлено)

  1. Ще рано робити висновки. Цілком можливо, що шоссер покаже найкращий результат. Висновки будуть лише після проведення всіх тестів за правильних умов. А це не так легко, як здавалось…

  2. Олексію, от ви писали:
    “Також планую перевірити теорію, яку висунув Андрій з “Харків-Туристу”, що має значення, де розміщений вантаж (на рамі\багажнику чи в рюкзаку). У мене є аккумулятори вагою майже 11 кг. Я думаю, що цієї ваги буде достатньо для перевірки впливу”.

    Коли я те казав, я мав на увазі таке (повторю ще раз).
    Впродовж кожного оберту людина крутить педалі нерівномірно. Навіть чемпіон світу в одній з точок кола дає десь уп’ятеро більше зусилля, ніж в “найслабшій” точці. Через це екіпаж щомиті то прискоюється, то сповільнюється. Після прискорення він частку секунди їде швидше за свою ж середню швидкість. Ця фаза збільшує аеродинамічні втрати, а також втрати на кочення і, ймовірно, втрати на розсіювання енергії у конструкції (через пружні деформації рами й підвісок).
    Крім того, через це візок завжди бовтається вперед-назад відносно їздця. Воно стається хоча б тому, що людське тіло нежорстке (проте є й інші причини). Таке бовтання теж розсіює енергію.
    Питань тут мільйон, в тому числі – про те, як змінюються ті втрати залежно од:
    – характеру педалювання;
    – ваги екіпажної частини;
    – ваги їздця;
    – ваги вантажу на екіпажі;
    – ваги вантажу в рюкзаку на спині (якщо це вертикальний байк);
    – характеру вантажу (м’який/жорсткий).

    У дещо перебільшеному вигляді змінну швидкість екіпажа протягом кожного “педаляжного” циклу можна спостерігати на “Ровінгбайках”.
    https://www.youtube.com/watch?v=sZC4oCU6IPI
    Головне, що це властиво усьому м’язовому транспорту, в тому числі стандартним біциклам. Просто воно не таке помітне.

    Саме через нерівномірний педаляж я трохи не згоден з вашими минулорічними даними про опір віджимних роликів. Ви навантажували ролики монотонним зусиллям мотора. Це значить, що пружні деформації рами й кріплення ролика не вплинули на результат, бо це все пружно здеформувалося одноразово: в першу частку секунди, – а далі було у здеформованому стані доти, доки не зняли навантаження.
    А от реальний педаляж (через свою нерівномірність) деформує названі частини двічі протягом кожного оберту, себто десь тричі на секунду. Це джерело втрат, і їх розміри поки незрозумілі.

    Отже, мені хочеться дивитися на ваші теперішні тести лише як на попередні прикидки, що колись мають вилитися у щось детальніше.

  3. Я не сумнівався, що ви ще до оголошення результатів не сприймете їх 🙂 Але маю дещо розкрити: я настільки неточно встановив зірку на приводу лівого шатуна (яку обертає мотор), що там релаьно є досить сильна пульсація навантаження. Це відчутно по ривках під час протидії вітру, а також чутно по звуку мотору. Ваттметр, нажаль, не встигає відображати ці навантаження, але він їх враховуе в загальну картину витрати енергії. Я вважаю, что вантаж на рамі тут грає роль накопичувача енергії. Так, його важче розігнати, але важче і зупинити. Тому вантаж на рамі, як раз, сприяє рівномірному рухові.
    А от те, про що ми з вами говорили останній раз – про опір кочення на нерівностях і вплив непідресореної маси – ось це як раз мене цікавить найбільше. Планую провести тести з тим самим “Туристом”, на швидкості близько 17-ти км\год, з різним розміщенням акумуляторів. Якщо це має реьланий вплив, то його має бути помітно. По відчуттях, коли я поклав акумулятор в рюкзак, мені здалося, що велосипед став їхати легше по гравію за рахунок того, що він міг стрибати піді мною більш вілно. Хоча я знав акумулятор з багажнику, бо боявся його розтрусити, але одразу згадав про нашу розмову. Тести щось мають показати.

    Стосовно ролика – я обов’язково повторю і ті тести, але з овальними зірками.

  4. Так “почерк” тих шарпань від неточно встановленої зірки – зовсім не такий, як при педаляжі. Як змоделювати педаляж? Хіба дуже кривою спеціально зробленою зіркою. Та й то не певен, що двигун даватиме протягом оберта ті ж сили, що й ноги.

    Про додатковий вантаж на рамі (чи в колесах), який слугує накопичувачем енергії, я вам надсилав минулої весни в приватному повідомленні дослідні дані. Ті ентузіасти (зарубіжні), які перевіряли цю тему з ваттметром й хронометром (а не з калькулятором), помітили, що втрати на підйомах зростають непропорційно сильно. А всі наші дороги – то підйоми. Просто вони непомітні.
    Заздалегідь скажу, що на спусках з більшим вантажем надолужити згаяне не вийде. Це окрема балачка. Як треба, розповім.

    Ще про втрати. Забув про дуже істотний, на мою гадку, чинник: деформацію рами лігерада через сили реакції від зусиль на педалях. (Раніше я говорив про деформації рами, спричинені силою натягу ланцюга. Але це не одне й те саме.)
    Крутячи педалі, ви розпираєтеся на рамі між на сидінням та каретковим вузлом, тим самим згинаючи раму та скручуючи. Оскільки силовий тракт у нашому випадку довгий, деформації можуть бути істотними. Їх можна виміряти за бажання.
    На стандартному біциклові – інакше. Сили реакції від педаляжу припадають на дуже жорсткий та досить невеликий передній трикутник, а сила реакції від ланцюга – на іншу ділянку рами: на короткі нижні пера, підсилені до того ж верхніми.

    Це, так би мовити, не більше ніж спекуляції. Воно все може бути й незначним, і навпаки, вирішально істотним. Треба міряти. Може, ви з того щось зумієте виміряти.

  5. Ви великий молодець, що провадите такі експерименти. Про майбутній дослід з вантажем на багажникові, а потім на спині – теж цікаво. Спину як амортизатор, що сприяє швидкості, ще ніхто не досліджував (я цілком серйозно), тим більш у кількісному сенсі.

  6. Я ж не сумніваюсь, що вага то ворог. Більша вага потребує більше роботи для підняття її на висоту. Немає ніяких сумнівів, що вагу необхідно мінімізувати. Але, не забувайте і про те, що я тут займаюсь не спортивними болідами, а побутовими машинами. Дуже рідко я беру меньше 10-ти кг вантажу. А часто – значно більше. Якщо ви – турист в поході, то у вас близько 20-ти кг вантажу, при чому на рамі, бо на плачах возити весь день, а то і не один день, просто тіло не витримає. Можна переживати за кожен зайвий грам, і не брати потрібних речей, бути, в підсумку, на годину-дві в день швидшим. А можна просто їхати повільніше, але з комфортом. Повторюю ще раз – я не сумніваюсь у необхідності знижувати вагу. Я лише хочу точно знати, на скільки вона заважає. Але зараз тести навіть не на те націлені. Нинішні тести спрямовані на те, щоб оцінити поведінку реальних велосипедів в реальних умовах. Я не вирівнюю їхню вагу, просто на кожен чіпляю однакову вагу додатково, імітуючи корисний вантаж.

    Що до веломобіля, тот тут питання в тому, в яких умовах настає момент, коли більша вага створює менше проблем, ніж робить користі (якщо ця вага – корпус веломобіля). Так, на підйомах він в будь-якому разі потребує більше роботи, але на рівнинах він може мати перевагу в економії енергії при тій же швидкості. Якщо на маршруті підйомів буде дуже багато, то в такому разі веломобіль втрачає сенс. Кожен маршрут можна попередньо оцінити по набору висоти та середньому нахилу. Мій тестовий відрізок має середній нахил +0.7% і – 1.3%, в зворотному напрямку це, відповідно, -0.7% +1.3%. Тобто тести включає і спуски і підйоми. Наприклад, мій маршрут до Черкас має середній нахил +1% і -1.3%. Тобто, ці тести як раз відображають скорочену модель проїзду по цьому маршруту. Якщо на такому маршруті аеродинаміка виграє – я беру веломобіль (лігерад), якщо на іншому профілі виграватиме легша машина – можливо взяв би її. Хоча, чесно кажучи, навіть після “Туриста” вже 5-та точка болить, і шия…А ще тестувати шоссер…Потрібно просто потерпіти 🙂 Я реально розумію, що той, хто не пробував їздити на лежачих , взагалі не уявляє, що таке комфортний велосипед. Після поїздки на вертикальному я не можу зрозуміти, як це можна називати комфортним.
    А ви ж так і не спробували лігерад?

  7. Пробував двоє різних, та дуже мало. На комфорт зараз не надто тягне, бо в мене нема жодної регулярної транспортної мети.
    http://fastcyclist.pl.ua/forum/4-1019-96092-16-1413408025

    Щоб мої вищенаведені здогади не виглядали занадто надуманими – трохи інформації про лігерадобудування від живого класика – рамороба Чарльза Мередіта Брауна.
    http://www.recumbents.com/wisil/brown/bicycleframedesign.htm
    Стаття інформативна, хоч і не занадто відома. Ну, й не сказати щоб однозначно переконлива.

  8. Там, де ви катаэтесь, з лігерадом робити нічого 🙂 Я на такі горки дивлюсь з дороги, але їду по дорозі 🙂

    Що до статті, то я дійшов приблизно тих самих висновків, після своїх перших лігерадів. Тому у “Колумба-2” і наступних труба має великий діаметр і пряму форму. Саме для збільшення жорсткості при протидії рекціям на педалювання.

  9. Судячи з перегибів на графіках скоріше для туриста аеродинамічний опір починає різко зростати вже біля швидкості 19 км на год , а не 30 км за год як побутує думка….

  10. Ну, 30 км\год, як бачите, в цих умовах ще не розвинув (поки що) жодный велосипед. Хоча, в теорії (по калькулятору) вертиклаьний велосипед з прямою посадкою і туристичними шинами мав би швидкість:

    176W=23.6 (реально в тесті 22.92) 97.1 %
    159W=22.6 (реально в тесті 20.92) 92.5 %
    112W=19.5 (реально в тесті 18.24) 93.5 %

    Реальні результати в середньому нижчі на 5.63% від теоретичних (вага та температура враховані)
    Якщо порахувати теж саме для “Колумба”, то результати тестів виходять в середньому на 12% нижчі за теоретичні. Проте в калькуляторі немає таких шин, як у мене. Зате є шоссейні. Я поставлю шоссейні на Колумб, і побачимо, як зміниться результат. В фінальному тесті буду задіювати всі наявні козирі: шоссейні шини, шоссейна передня вилка (карбонова) і передній обтікач від Магеллана.

    А от шоссер доведеться тестувати як мінімум тричі, бо є 3 основних типи посадки на ньому, і, судячи з калькулятору, вони сильно впливають на швидкість. Посадка з руками на нижніх упорах “барану” мають дати швидкість 31 км\год при 183 ватах (це максимум, що вдаєтсья вижати з мотору).

  11. Якщо тестуватимете шосейника, варто (як буде змога) перевірити кілька посадок:
    http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/news/2014/10/17/1413562821387-1jfs32nsfh5g2-700-80.jpg

    Мені здається, це буде корисно: з’ясується, чи важлива аеродинаміка на таких дорогах і за таких потужностей.

  12. Дуже дякую за картинки! Проте, боляче на них дивитись. Согодні вітер надто сильний, тому я на тести не поїхав. Але навіть радий тому. Нехай “ж” відпочине від сідла. Я не їздив на сідлі 6 років…

Коментарі закриті.