Для початку про типи HPV взагалі:
Тип 1.2 – Лігерад (Рікамбент, лежачий велосипед, recumbent) з напівобтічниками:
Тип 2 – Лігерад (Рікамбент, лежачий велосипед, recumbent) в повному неперервному обтічнику, також його називають «стрімлайнером» (Streamliner):
Тип 3 – Веломобіль (velomobile). Визначення (відповідно до матеріалів сайту velomobiel.nl) – Транспортний засіб, який рухається силою людських м’язів, призначений для повсякденного вжитку і має оболонку для захисту від атмосферних впливів та багажне відділення.
Тип 4 – трайк (відкритий триколісник, trike). Також може мати напівоптічники. Якщо трайк розміщують в повний обтічник (не важливо з якого матеріалу) – він стає веломобілем.
Цікаво, що рикша теж причисляється до трайків. Щоб виключити її слід казати ЛЕЖАЧИЙ ТРАЙК або Рікамбент трайк (recumbent trike).
Тип 5 –Кастомбайк (custom bike) – не лігерад
Тип 6 – Хендбайк (handbike) (HPV, який рухаэться завдяки зусиллям рук, а не ніг. Хоча слово “байк” означає “двоколісний” (bicycle) хенбайки зазвичай мають триколісну схему). Хенбайки також діляться на шоссейні та позашляховики, побутові і спортивні.
Тип 7 – Транспортбайк (transport bike), Cargobike (каргобайк) – вантажний велосипед
Тип 8 – Веловсюдихід (bikes for off road), сюди ж відносяться педальні човни і мускулольоти
Тип 9 –Тандеми (tandems). Розбираємо лежачі тандеми: тандемами називають всі багатомістні машини, але вони відрізняються різним розміщенням людей: один за одним (в лінію); спина до спини; рядне розміщення (інша назва – near tandem, тобто паралельний тандем) 3-х або 4-х колісний; Лежачим називають будь-який велосипед, що має широке крісло зі спинкою з великою площею опори, замість вузького велосипедного сидіння.
Тип 10 – квадроцикл (квад, quad) бувають для різних доріг і бездоріжжя
Тип 11 – Шоссер (uci racing bike) та інші велосипеди класичної схеми, які визнаються UCI. По своїй суті вони являються одним із типів HPV, але історично склалося так, що цей тип домінує завдяки рекламі і масовому виробництву, але в основному завдяки масовим спортивним змаганням (які організовує UCI – Union Cyclist International), куди допускаються лише велосипеди цієї схеми.
Класи в перегонах:
Наприклад в Голландії на перегонах Cycle Vision зазвичай є тільки три класи:
PF (Particle Faired) – апарати з частковим обтікачем
FF (Full Faired) – апарати з повним (неперервним) обтікачем
Під час чемпіонату світу (котрий проходив у Італії 2011) на перегонах було 5 класів:
Загальний клас: всі машини з будь-якою кількістю коліс і повним обтікачем.
2- Partly Faired (PF): all vehicles either front or rear fairing
З частковим обтікачем: всі машини, які мали передній або задній напівобтікач.
3 – Unfaired (UF): all vehicles with no fairing
машини без аеродинамічних обтікачів
4 – Trikes (3W): three-wheeled vehicles with no fairing
Трайки: 3-х колісні машини без аеродинамічних обтікачів
5 – Tandems (TN): on back-to-back tandems fairing between riders is allowed
Тандеми: на тандемах «спина до спини» дозволені напівобтікачі між гонщиками.
Автор: Олексій Ганшин
Український переклад: Михайло Девдера
Тип 10 возможно было-бы правильнее “квадробайк”. А то вторая часть слова “цикл”-наводит на мысль о двигателе, как “мотоцикл”. Тем более такое понятие как “квадроцикл” уже существует и всем хорошо знакомо.
Циклами называют все колёсные транспортные средства. Мотоцикл по-английски “motor bike”, а слово байк (bike) это сокращение от bicycle, то есть двухколёсный. По этому слово “квадробайк” будет противоречить само себе (что-то вроде 4-х колёсный двухколёсник).
Типи HPV
Від часів появи поняття «веломобіль» в СССР в кінці 70-х років значення цього слова на сьогоднішній день вже не відповідає колишньому. В СССР словом «Веломобіль» називали практично будь-які транспортні засоби, що приводилися в рух зусиллями людини і які відрізнялися від вертикального (класичного) велосипеда.
Так як останні 20 років у СНД не спостерігалось організованого руху (з’явився він тільки в останні 6-7 років), тому я вирішив порадитися з голландцями відносно назв різних типів HP-техніки (Human Powered Vehicles), так як в цій країні такі велосипеди найбільш популярні і розвинуті. Саме цими назвами я і пропоную користуватися в подальшому.
Для початку про типи HPV взагалі:
Тип 1.1 – Лігерад (Рікамбент, лежачий велосипед, recumbent) без обтічників:
А також апарати з низькою кареткою, які в нас називають «комфотрбайки».
Гребний велосипед (Ровінгбайк, rowing bike) також вважається лігерадом:
Тип 1.2 – Лігерад (Рікамбент, лежачий велосипед, recumbent) з напівобтічниками:
Тип 2 – Лігерад (Рікамбент, лежачий велосипед, recumbent) в повному неперервному обтічнику, також його називають «стрімлайнером» (Streamliner):
Тип 3 – Веломобіль (velomobile). Визначення (відповідно до матеріалів сайту velomobiel.nl) – Транспортний засіб, який рухається силою людських м’язів, призначений для повсякденного вжитку і має оболонку для захисту від атмосферних впливів та багажне відділення.
Аеродинамічна форма забезпечує порівняно високу швидкість при невеликих фізичних зусиллях. Може мати одне і більше коліс, так що побутовий стрімлайнер МОЖЕ вважатися веломобілем).
Тип 4 – трайк (відкритий триколісник, trike). Також може мати напівоптічники. Якщо трайк розміщують в повний обтічник (не важливо з якого матеріалу) – він стає веломобілем.
Цікаво, що рикша теж причисляється до трайків. Щоб виключити її слід казати ЛЕЖАЧИЙ ТРАЙК або Рікамбент трайк (recumbent trike).
Тип 5 – Кастомбайк (custom bike) – не лігерад
Тип 6 – Хендбайк (handbike) – не лігерад
Тип 7 – Транспортбайк (transport bike) – не лігерад
Тип 8 – Веловсюдихід (bikes for off road), сюди ж відносяться педальні човни і мускулольоти
Тип 9 – Тандеми (tandems). Розбираємо лежачі тандеми: тандемами називають всі багатомістні машини, але вони відрізняються різним розміщенням людей: один за одним (в лінію); спина до спини; рядне розміщення (інша назва – near tandem, тобто паралельний тандем) 3-х або 4-х колісний; Лежачим називають будь-який велосипед, що має широке крісло зі спинкою з великою площею опори, замість вузького велосипедного сидіння.
Тип 10 – квадроцикл (квад, quad) бувають для різних доріг і бездоріжжя
Тип 11 – Шоссер (uci racing bike) та інші велосипеди класичної схеми, які визнаються UCI. По своїй суті вони являються одним із типів HPV, але історично склалося так, що цей тип домінує завдяки рекламі і масовому виробництву, але в основному завдяки масовим спортивним змаганням (які організовує UCI – Union Cyclist International), куди допускаються лише велосипеди цієї схеми.
Класи в перегонах:
В перегонах HPV немає чітко встановлених правил розмежування машин на класи.
Наприклад в Голландії на перегонах Cycle Vision зазвичай є тільки три класи:
UF (Unfaired) – апарати без обтікачів
PF (Particle Faired) – апарати з частковим обтікачем
FF (Full Faired) – апарати з повним (неперервним) обтікачем
При цьому трайки без обтікачів явно програють лігерадам без обтікачів, а стрімлайнери легко обходять 3-х колісні веломобілі в поворотах, хоча і ті і інші відносяться до своїх класів і змагаються між собою (але не між класами).
Під час чемпіонату світу (котрий проходив у Італії 2011)
на перегонах було 5 класів:
1- Open Class: all vehicles with any number of wheels and any kind of fairing
Загальний клас: всі машини з будь-якою кількістю коліс і повним обтікачем.
2- Partly Faired (PF): all vehicles either front or rear fairing
З частковим обтікачем: всі машини, які мали передній або задній напівобтікач.
3 – Unfaired (UF): all vehicles with no fairing
машини без аеродинамічних обтікачів
4 – Trikes (3W): three-wheeled vehicles with no fairing
Трайки: 3-х колісні машини без аеродинамічних обтікачів
5 – andems (TN): on back-to-back tandems fairing between riders is allowed
Тандеми: на тандемах «спина до спини» дозволені напівобтікачі між гонщиками.