Вибір комплектуючих для лігерада на основі фреймсету “Колумб-3”

title

Роблячи фреймсет я намагався  слідувати найпоширенішим стандартам, тому переважна більшість комплектуючих будуть підходити. Але, зважаючи на неодноразові прохання користувачів показати і розказати, які саме деталі потрібно мати для складання лігераду, пишу цю статтю.

Нижче наводжу фото і перелік деталей з коментарями до них.  Якщо ви маєте що додати, або маєте запитання – пишіть в коментарях, це допоможе зробити перелік більш повним.


 

title

1 – заднє колесо в зборі (з зірочками та гальмівним диском)
2 – переднє колесо в зборі
3 – шатуни
4 – педалі
5 – каретка
6 – ланцюг
7 – задня перекидка
8 – передня перекидка
9 – тросики та манетки
10 – гальмівні супорти
11 – гальмівні ручки
12 – гріпси
13 – передня вилка
14 – набір рульових підшипників
15 – задній амортизатор
16 – захисні шланги
17 – адаптер для вилок на 1 дюйм


 

1, 2 Колеса:

Вибирайте колеса, залежно від бажаної компоновки (варіанти компоновок можна побачити тут).

Переднє колесо може мати як дискові гальма, так і  гальма іншого типу, в залежності від того, який тип передбачений передньою вилкою.  Ступінь “парасольки” (асиметричність куту спиць відносно ободу) – в залежності від типу гальма (зазвичай колесо під дискові гальма має асиметричний кут, а колесо під кліщі, або вібрейки – симетричний). В будь-якому випадку – підпирайте колесо так само, як і на вертикальний велосипед – в залежності від вилки.

Заднє колесо має бути зібрано з СИМЕТРИЧНИМ кутом спиць відносно ободу (див. малюнок).

УВАГА! Цей пункт стосуєтсья лише фреймсетів “Колумб-3”. Остання версія – Колумб 3.1 має удосконалення, що дозволяють ставити колеса, набрані стандартним способом, як на всіх інших велосипедах.

Це зумовлено тим, що на лігераді цеп проходить ближче до шини, ніж на вертикальному велосипеді. Тому, якщо при вигляді спереду найбільша зірка касети  не виходить за межі покришки, то цеп може тертись об бік покришки при використанні понижених передач.  Якщо ви замовляєте збірку коліс майстру, то вкажіть, що вам потрібне нульове зміщення (нульова парасолька), інакше кажучи – збирати заднє колесо так само, як і переднє. Проте, якщо ви збираєте шоссер на вузьких шинах, то підходить колесо і з асиметричним кутом, бо там ширина покришки не виходить за габарити зірочок.   Детальніше дивіться на схемах, фото і відео.

Схема

Схема

Проходження цепа біля покришки

Проходження ланцюга біля покришки

Проходження цепа біля покришки

Проходження ланцюга біля покришки

Проходження цепа біля покришки

Проходження ланцюга біля покришки

Проходження цепа біля покришки

Проходження ланцюга біля покришки

Зірочки занадто "глибоко" в колесі

Зірочки занадто “глибоко” в колесі

 

Нормальне положення зірочок

Нормальне положення зірочок

 

 

Зірочки занадто глибоко

 

У випадку використання коліс на ексцентриках необхідно підкласи під них шайби 20*10*2, якщо виявиться, що ексцентрик не затискає колесо надійно. Справа в тому, що дропаути на “Колумбі” товщиною 5 м, що менше, ніж на більшості алюмінієвих рам.

 

 Заднє колесо має бути оснащене дисковим гальмом. Встановлення гальм іншого типу не передбачено.


 3 – Шатуни

Шатуни підбирайте в залежності від призначення вашого лігераду.  Проте, якщо ви зібрали лігерад із заднім колесом 24 дюйми, то є сенс використати шоссейну систему, щоб мати більш високі передачі (51-52 зуба на найбільшій зірочці) і не втрачати у швидкості на рівнинах). Але бажано також мати і низку передачу, тобто із зірочкою 24-28 зубів. Це допоможе тримати комфортний темп на підйомах.  По довжині шатунів поки що нічого конкретного сказати не можу. Є версії, що для лігерадів краще підходять коротші шатуни (коротші за 170 мм) для їзди з більш високим каденсом. Але на мою думку, це справа звички.  Я пробував шатуни 170 і 175 мм, але не відчув різниці.

Шатуни мають бути сумісні з обраною кареткою.

DSCF9310


4 – педалі

Педалі вибирайте в залежності від призначення лігераду. Але дуже бажано використовувати контактні педалі. Вони дозволяють практично повністю зняти навантаження з попереку при педалювання (немає необхідності спиратись на спинку під час педалювання), що, в свою чергу, допоможе розвантажити руки, усунути “витискання” користувача з сидіння угору, та збільшує ефективність педалювання, особливо під суттєвим навантаженням. Для перегонів контактні педалі взагалі є необхідністю. Без них показати хороший результат досить важко.


5 – каретка

Вимоги до каретки на лігераді менш жорсткі, ніж на вертикальному велосипеді, тому що на лігераді відсутні удари і стрибки на педалях. Педалювання набагато більш “лагідне” і не екстремальне. Тому, навіть дешеві каретки на промпідшипниках ходять без люфту роками.  Проте, у зважаючи на нестандартне кріплення каретки, є деякі обмеження у виборі. Каретка обов’язково має бути на промпідшипниках (картриджах). Каретки на насипних підшипниках не підходять.   Ширина каретки має бути 68 мм, але можна встановити і ширшу, просто вона може стирчати з виносу.   Ширина (посадочна) вказана на корпусі каретки. Ширина осі значення не має.

Зовнішній діаметр обойм – 35 мм.

Можна використовувати як каретку на квадратах, так і на пазах. Особливої різниці я не помітив.

 

Каретка

Каретка

Але необхідно, щоб вибрана каретка суміщалась з вибраними шатунами.

 

Якщо ви використовуєте лігерад для різних видів їзди (шоссе і грунти), то вам є сенс мати не тільки два набори шатунів, але й дві каретки. Завдяки конструкції кареточного виносу міняти шатуни разом  з кареткою дуже просто і швидко, я для цього потрібно знімати тільки лівий шатун. Детальніше це буде показано в інструкції по складанню.

DSCF9314 DSCF9317


 6 -Ланцюг

Вам знадобиться купити 3 однакові ланцюги.  Загальна довжина цепка  складе близько 3.4 метри. Фактично у використання на лігераді буде 2.5 (два з половиною) стандартних ланцюга.  Але його слід встановлювати вже після приблизного налаштування довжини кареточного виносу, бо його довжина впливає на довжину ланцюга.

Ширина ланцюга вибирається в залежності від вибраної системи шатунів та задніх зірок. Вони мають бути сумісні по кількості передач. Особисто я використовую трансміссію на 7 передач.


   7 – Задня перекидка

Задня перекидка підходить практично будь-яка. Але я рекомендую обирати перекидку з довгою лапкою. Вона має більше можливості компенсувати зміну довжини цепка, а це корисно, якщо лігерадом користується не одна людина. Крім того, задня перекидка має суміщатись із задніми зірочками.

Кріплення перекидки може бути як окремим болтом, так і крюком (але, у випадку з крюком перекидка буде зніматись разом із заднім колесом).

У випадку окремого болта треба буде мати шайбу 10*20*2, щоб компенсувати меншу товщину дропауту (детальніше буде в інструкції по складанню).


8-Передня перекидка

Передня перекидка повинна бути під нижній ввід тросу. Це важливо, бо перекидка з верхнім вводом не буде функціонувати.  Також перекидка має бути сумісна з обраною системою шатунів. Діаметр труби для кріплення перекидки – 32 мм (трохи більше за стандарт – 31 мм).

Перекидка з нижнім вводом тросику

Перекидка з нижнім вводом тросику


16 – Захисні шланги

 

Захисні шланги призначені для захисту цепу від пилу та бруду, а також для захисту одягу велосипедиста від забруднення об цеп.  Нижня трубка ще виконує функцію направлення не навантаженої частини цепу в обхід передньої вилки і запобігає провисанню цепка.  Верхні трубки лежать на навантаженій частині цепка, вони не направляють його, а лише закриваюсь. Вони не є необхідними для функціонування лігераду, проте з ними період служби цепка значно збільшується.

Нижня трубка має бути металлопластиковою, діаметром 16*2 мм, довжиною 1.17 м.

Верхні трубки мають бути з гнучкого шлангу такого  ж зовнішнього діаметру, але частіше з тоншою стінкою  (16*1.5). Потрібно два відрізки: 0.5 м та о.65 м.  Детальніше про їх підготовку буде написано в інструкції по складанню.

Купляти трубки можна в магазину сантехніки та господарчих товарів.


 

10 – Супорти гальм

Вибираються в залежності від бюджету. Не думаю, що є сенс встановлювати гідравлічні гальма на заднє колесо, бо під час гальмування воно розвантажується і просто блокується. Тому там цілком вистачає механічного супорту. На переднє ж колесо є сенс ставити і гідравліку.   Кріплення заднього супорту – згідно зі стандартом  під адаптери для заднього колеса (однакові гальма з однаковими адаптерами розраховані під різні діаметри диску, залежно від того, стоїть супорт ззаду, чи спереду. Задній диск на 1 розмір менший за передній).

Передній супорт вибирайте в залежності від вашої вилки та обраного діаметру диска.


 

 11 – Ручки гальм

Підходять стандартні ручки (під руль діаметром 22 мм). Ручки також можуть бути інтегровані з манетками напів-автоматами.


12 – Гріпси

Вимоги до гріпсів менш жорсткі, ніж на вертикальних велосипедах, бо на лігераді ви не опираєтесь на руки більшість часу. Руки майже завжди розслаблені. Але триматись за якісні грипси приємніше

.


13-Передня вилка

Використання вилки з передньою підвіскою дуже бажане, бо значно підвищує комфорт поїздки та зменшує втомлюваність, особливо на великих дистанціях.

Вибір вилки більше за усе залежить від обраної компоновки та бюджету.  Бажано ставити вилку з безрізьбовим штоком стандартом 1.1\8 дюйма, бо такі вилки простіше монтувати і вони, зазвичай, більш якісні (за дюймові).  В такому випадку довжина штоку вилки має бути 185-190 ммВилки з великим ходом (більшим за 60 мм) роблять лігерад достатньо високим. Для їзди по помірному бездоріжжю достатньо вилки з ходом 60 мм. Для асфальту – 30-40 мм.

Вилка з безрізьбовим штоком довжиною 185 мм

Вилка з безрізьбовим штоком довжиною 185 мм

 

Проте, знайти вилку зі штоком 1.1\8 дюйма на діаметр, менший за 26 дюймів досить складно.  Набагато простіше (і дешевше) купити  вилку на 24 або 20 дюймів з дюймовим штоком.  У такому випадку  довжина штоку має бути 160 мм.

Шток дюймової вилки має бути довжиною 160 мм

Шток дюймової вилки має бути довжиною 160 мм


14-Набір рульових підшипників

Рульові підшипники під вилку зі штоком 1.1\8 дюйма мають бути НЕінтегровані. Чашки таких підшипників виглядають так само, як чашки дюймових вилок, тільки білші за розміром.

 

Набір дюймових підшипників, дві чашки на 1.1\8 дюйма та адаптер

Набір дюймових підшипників, дві чашки на 1.1\8 дюйма та адаптер

Для встановлення вилки зі штоком 1 дюйм вам необхідно мати повний набір дюймових підшипників та дві чашки від набору на 1.1\8 дюйма.   Більші чашки ставляться в раму, а дюймові – всередину них.

Дюймова чашка всередину чашки на 1.1\8

Дюймова чашка всередину чашки на 1.1\8

Дюймова вилка з набором підшипників та  адапретом для руля під 1.1\8

Дюймова вилка з набором підшипників та адапретом для руля під 1.1\8


15-Задній амортизатор

 

Задній амортизатор повинен бути довжиною 137, 148 або 165 мм в залежності від розміру заднього колеса (24, 26 або 29 дюймів відповідно).  Але, знайти короткий амортизатор (коротший за 160 мм) з гідравлічним демпфером проблематично. Є кілька варіантів рішення:

1 – Використовувати амортизатор довжиною 164 мм, але міняти його довжину регулюванням.   Цей метод добре підходить для поїздок без вантажу, або для людей з вагою до 70-ти кг, коли немає необхідності ставити амортизатор у найжорсткіше положення на рамі.   Але цей метод зменшує хід амортизатора.

2 – Заміна пружини на коротшу.  Зазвичай у веломагазинах можна купити різні пружини до амортизаторів. Якщо вам необхідно зменшити довжину амортизатора і залишити регулювальну гайку на нормальній висоті – потрібно замінити пружину на коротшу. Це знімає всі обмеження по положенню амортизатора. (Детальніше про обмеження буде написано в інструкції по складанню).

3 – Використовувати короткий амортизатор без демпфера.  Цей метод найдешевший і підійде для більшості випадків. Але керування лігерадом на великій швидкості значно погіршиться через відсутність поглинання резонансних коливань у задній підвісці. Тобто їздити без демпферу можна, проте більш обережно.

Ось посилання на непоганий амортизатор (KS-290) з гідравлічним демфером:

Повна довжина KS-290164 мм (хоча в описі сказано про 160 мм).

4 – (Експериментальниий) використовувати гумовий демпфер замість пружини. Подробиці тут:


 

9-Троси і боудени

Довжини тросиків: 

(Довжини тросиків і боуденів істотно залежать від налаштування довжини руля та кареточного виносу, тому рекомендую мати деякий запас).  Купити подовжені тросики можна тут: http://vinbike.com.ua/products/tros_dlya_pereklyuchatelya_jagwire_12h2300mm

Передня перекидка:
Боуден 1 – 73 см
Боуден2 – 38 см
Трос – 140 см

Задня перекидка:
Боуден1 – 70 см
Боуден2 – 72 см
Трос – 190 см (лучше если будет больше).

Передні гальма (Вібрейк)
Боуден: 80 см
Трос – 95 см

Передні гальма (Диск)
Боуден: 80 см  +висота ноги вилки
Трос – 95 см    +висота ноги вилки

 

Задні гальма:
Боуден1 – 70 см
Боуден2 – 60 см
Трос – 180 см (краще мати запас)

 


 

Манетки перемикання

Положення манеток перемикання передач теж впливає на довжину тросу.  У разі, якщо ви вибрали окремі манетки (які не інтегровані у гальмівні ручки), то у вас є можливість встановити манетки на середині руля і, таким чином, зменшити необхідну довжину тросу.

Манетки мають суміщатись з касетою по кількості передач.

Руль зроблено з трубки 22*08.


 

 

 

 

7 коментарів до “Вибір комплектуючих для лігерада на основі фреймсету “Колумб-3”

  1. Очень нужная и полезная статья!Спасибо Алексей!
    На сборку и доводку лигерада у меня ушло два месяца,
    пока всё нашёл и установил. Колёса 28-26 на промах,восьмерик,вилка передняя ход 10см. А систему взял тройник 48-38-28. В горку взбираюсь нормально!
    Летаю помаленьку))

    Успехов и Достижений!

  2. Столько различных тонкостей оказывается. Вот про угол спицовки – видимо у меня он не симметричный что на больших звездах шланг трет, пришлось туда сделать колечко стяжкой, чтоб на низкой передаче шланг с цепью изгибался и не лез в колесо.

    Алексей, у меня вопрос про вилку. Что за адаптеры указаны в прайсе с фреймсетом “Адаптеры на 1 дюйм”. Есть ли разница, использовать адаптеры при установке резьбовой вилки или как описано здесь, вставлять чашки рулевой колонки в друг друга?

    На данный момент просто у меня безрезьбовая вилка, но она высокая, да и дубовая какая то, хотел поменять на более короткую, но на 50-60 мм ничего не нашел по адекватным ценам, только резьбовые на 1 дюйм.

  3. Эта статья сильно опоздала, за что прошу прощения.
    Юрий, и вам спасибо за отзывы.
    RioDim, адаптер представляет собой что-то вроде рулевого выноса для дюймовых вилок, но вместо руля он имеет утолщения до диаметра штока безрезьбовой вилки на 1.1\8 дюйма. В то же время он фиксируется в штоке также, как обычные рули для дюймовых вилок – якорем. Такие адаптеры есть в продаже, при чём чаще всего на рынках или в магазинах для дешёвых великов. Выглядит вот так:

    http://www.google.com/imgres?imgurl=http://2.bp.blogspot.com/_C1XrRVl3W8k/SK7jX3kqX3I/AAAAAAAAFSc/_R2UOslLblI/s320/VO%252Bstem%252Badapter.jpg&imgrefurl=http://bikerway.com/forum/index.php?topic%3D7922.0&h=304&w=320&tbnid=R_ECQmFXa5pOfM:&zoom=1&docid=sCx0pZ6-7i21GM&ei=b9k1Ve7VHsG-sgHMzoDQBg&tbm=isch&ved=0CE8QMyglMCU

    Мой адаптер пока что показался ненадёжным, пока я не нашёл где брать шпильки или длинные болты из качественного металла. А обычные шпильки из строймага довольно быстро слизываются.
    Ещё вы можете уменьшить жёсткость своей вилки, если вытащите одну из пружин и укоротите её (если одна из пружин будет на 20 короче, то это уже даст ощутимый эффект). Вилка станет и ниже и мягче.

  4. Мой рос 170 почти и велик у меня gt avalanche 1.0 disc 2008-подойдют он за донара?А вопще можно его у вас купить целиеом что-бы не заморачиватся ну и цена вопроса!!!Я с смьёй в канце лета приеду в отпуск на Украину на своей машине и тогда мог-бы забрать если мы договоримся!?По правде говоря я хочу вот такой http://www.easyracers.com/goldrush.html но как видете цена заоблачная и плюс пересылка!!!Тут за ети дньги прош купить авто чем такой велосипед-лежачий!!!

Коментарі закриті.