Трайк “Універсал” (оновлено)

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

27.04.2015

Доповнення і узагальнення. Початок та історію розвитку\переробок ви можете почитати на клубному форумі.

Трайк «Універсал» задумувався як прототип корпусного веломобілю.

На цій моделі я хотів відпрацювати вузли, які мають бути встановлені всередині несучого корпусу, а також форму самого обтікача. Крім того у мене було багато сумнівів стосовно прохідності трайку по сільським ґрунтовкам та гравію, особливо взимку.

Робота по безпосередньому виготовленні почалась в середині осені 2014. Спершу я зробив трайк з оригінальною підвіскою, і вона себе дуже гарно показала на ґрунтовій дорозі. Проте, та підвіска мала одну ваду, яка унеможливила її використання: при роботі підвіски мінялась ширина колії, що порушувало паралельність коліс, створювало величезний опір коченню та викликало знос передніх шин. Але тоді я ще не мав досвіду їзди на трайку, тому і не одразу все це помітив.   Після розробки ТЕСТУ НА ПАРАЛЕЛЬНІСТЬ виявилось, що така підвіска не годиться, і її довелось демонтувати, замінивши стійки трубками під набори підшипників 1.1\8 дюйма. Саме тому на цьому трайку такі високі поворотні шкворні. Якби робити трайк зразу без передньої підвіски, то можна було б зробити шкворні по-іншому – більш компактно.

Без передньої підвіски трайк став менш комфортним, тепер по гравію доводилось повзти, при чому відривати голову від підголовника через штурхання об крісло. Також тепер треба було уважніше обминати ями на асфальті.

Через деякий час я зрозумів, що не вирішив не усі проблеми. Я помітив, що не можу впевнено спускатись з гірок на швидкості, бо керування занадто чутливе, і мені важко втримати пряму. Мова про швидкості близько 50-60 км\год. Я почав шукати причину в системі керування. Частково вона там і була – кермо рухалось занадто туго. Але я вирішив, що треба змінити співвідношення важелів і зробити керування менш чутливим. Це збільшило радіус розвороту, але проблему керування на швидкості сильно зменшило, хоча і не ліквідувало. Тим часом вже була зима, сніг і ожеледиця де трайк і показав свої найкращі переваги перед одно колійниками – він не падав.

Але, на спусках при наїзді на ямки, зад трайку постійно заносило, а якщо таке ставалось в повороті то не завжди навіть вистачало куту повороту керма, щоб компенсувати занос одразу. Це викликало великий дискомфорт, я просто боявся розганятись зі спусків. Спершу я думав, що причина в ожеледиці, але, під час чергової поїздки , вже при поверненні додому, заднє колесо на поворотах почало тертись об багажник. Як тільки поворот закінчувався – все ставало, начебто, в норму.   Приїхавши додому я розвантажив трайк, і побачив величезну тріщину з обох боків стійки, на якій тримається вузол підвіски. При чому місцями тріщина вже покрилась іржею, тобто вона там була вже давно, імовірно саме вона і створювала проблеми з керуванням на рівній дорозі.   Заварив тріщину, потім додав товсті накладки на це місце. Бічна жорсткість рами зросла в рази, керування стало впевненим. Крім того замінив пружину в амортизаторі на гумові шайби, це створило демпфер, який майже повністю гасить відскок підвіски. На наступних випробуваннях трайк ішов як по рейкам, ніяк не реагуючи на ямки, навіть на великій швидкості і в поворотах! Звичайно, на ямках він підскакував, але тримав курс дуже впевнено.   Після цього я повернув попереднє співвідношення важелів керма, щоб повернути радіус розвороту. Керування на великих швидкостях трошки погіршилось, але я все ще міг впевнено маневрувати на швидкості 61 км\год, навіть на ямках. З’явилась впевненість у машині, тепер я міг розслабитись, набираючи значну швидкість з гори, не побоюючись раптового заносу.

Колія в 60 см себе повністю виправдала. Стійкість достатня навіть для сильно розбитих грунтів, та для проходження поворотів на великій швидкості, проте треба звикнути до необхідності вивішування свого корпусу в сторону віражу, щоб змістити центр ваги.  Вузька колія дозволяє протискуватись там, де зазвичай проходять тільки велосипеди, але головне – це дозволяє їхати по одній колії польової, або лісової дороги.

Стійкість трайку можна ще підвищити, якщо замінити сидіння на більш пласке. Нинішнє сидіння для лігерадів не дуже підходить, бо впирається ребрами жорсткості в опору керівних важелів. Інше сидіння можна було б опустити на 5 см нижче, тоді його висота над землею була б 15-16 см.

 

Ще перед  початком розробки трайку я обіцяв зробити одразу два трайки, один з яких – для знайомих. Так, як майже одразу довелось багато чого переробляти і шукати рішення проблем, другий трайк я не став продовжувати, зробивши тільки основу рами. В решті-решт було вирішено передати мій діючий прототип замість обіцяного але не зробленого другого екземпляру. Для цього я встановив на нього щитки та бризковики, нове сидіння, пофарбував, зробив інший багажний кофр, замінив покришки. Загальна вага трайку в фіналі склала близько 28-ми кг. Я проїздив на ньому всю зиму (майже 500 км за зимовий період), перевізши кілька сот кг вантажів, бо майже завжди їздив з якимись побутовими задачами. Трайк пройшов випробовування, хоча і не без проблем, але був доведений до стану безпечного в користуванні транспорту.  Маючи на увазі той факт, скільки непередбачених нюансів з часом проявляється, я буду слідкувати за ним і далі, періодично оглядаючи вже у нового господаря.

Нова фотогалерея:

DSCF9395

План передньої підвіски

План передньої підвіски

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

DSCF9375 DSCF9376 DSCF9377 DSCF9378 DSCF9379 DSCF9380 DSCF9381 DSCF9382 DSCF9383 DSCF9384 DSCF9385 DSCF9388 DSCF9389 DSCF9392 DSCF9393 DSCF9394


Відеогалерея:

 

На  відео нижче трайк також є.

 

 

 


 

26.11.2014

DSCF7775

Новий трайк «Універсал» майже завершено.

 

Опис трайку «Універсал»:

 


 

Призначення: побутові поїздки (від 50-ти до 150 км на день)

Вага: 27 кг

  Передні колеса: 20 дюймів

        Заднє колесо: 26 дюймів

Гальма: дискові на передніх колесах

Розширений діапазон передач

Регулювання під зріст, регулювання жорсткості задньої підвіски

Хід задньої підвіски: 80 мм

Хід передньої підвіски: мм

Колія62 см

 

Оснащений заднім консольним багажником, боковими багажниками, вантажним кофром.

 

 

 


 

Перший трайк, на якому я зробив передню підвіску. З часом буду доповнювати цей розділ подробицями і враженнями від поїздок.

 

Трайк має можливості для зменшення ваги, наприклад комплект багажників і кофр разом додали майже 4 кг, тобто у варіанті для перегонів він міг би важити     23 кг, маючи повну підвіску.

DSCF7805 DSCF7776 DSCF7775

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

 

Відео тестового спуску на великій швидкості:

 

 

Каріна на трайку "Універсал" 26.11.2014

Каріна на трайку “Універсал”
26.11.2014

Каріна катає Антона в кофрі трайку

Каріна катає Антона в кофрі трайку

Антон в кофрі на трайку "Універсал"

Антон в кофрі на трайку “Універсал”

Каріна катає Антона в кофрі трайку

Каріна катає Антона в кофрі трайку

Трайк "Універсал"

Трайк “Універсал”

Дискові гальма

Дискові гальма

Дискові гальма

Дискові гальма

"Шатни" з велокамери на штоці\стійці підвіски

“Шатни” з велокамери на штоці\стійці підвіски

"Шатни" з велокамери на штоці\стійці підвіски

“Шатни” з велокамери на штоці\стійці підвіски

Цеп проходить бльзько до шарніра підвіски

Цеп проходить бльзько до шарніра підвіски

DSCF7754 DSCF7759

Бокові багажники

Бокові багажники

Тимчасовий бризковик (захищає амортизатор)

Тимчасовий бризковик (захищає амортизатор)

Стояночні гальма

Стояночні гальма

Ще одна задача цього трайку – перейняти на себе функції робочої конячки, якою до цього часу був Лігерад Магеллан. Таким чином я тепер можу розібрати Магеллан, щоб зробити стапелі для його серійного випуску у вигляді фреймсету. Окрім того, зимові поїздки на одноколійній техніці бувають небезпечні. Подивимось, як з цією задачею впорається трайк. Нажаль, десь засунув свій спідометр, тому поки що буду їздити без точних замірів швидкості.

 

Новий тип керма виявився інтуїтивно зрозумілим для всіх, хто пробував «Універсал».

Гальма поки що працюють дуже ефективно, хоча вони з дешевих. Знову ж таки – подивимось, на скільки їх вистачить.

Більше подробиць дізнавайтесь з фото.

Фото внутрішньої будови системі передньої підвіски додам на днях. Зараз можна побачити її на клубному форумі.

 

 

 


 

22.11.2014

 

DSCF7690 DSCF7688 DSCF7689 DSCF7696 DSCF7700 DSCF7698 DSCF7699 DSCF7694 DSCF7697 DSCF7692 DSCF7691 DSCF7686 DSCF7685

Враження після перших тестів дуже позитивне, хоча це коштувало кількох серйозних переробок, виниклих в результаті конструкторських прорахунків і елементарної неуважності під час проектування.

Але у підсумку шасі вийшло , як би сказати, дружнім до користувача. Поводиться слухняно, навіть в екстремальних умовах (спуск по грунту з каменюками і гравію+керування однією рукою без гальмів – знімав відео), не втрачається контроль. Також ця модель більш стійка на поворотах, ніж «Трайк№1», можливо через те, що цей має нижчий центр ваги, крім того передні, колеса більш завантажені. Через це при підйомах бувають пробуксовки ведучого колеса, але тим не менше, я зміг піднятися на всі грунтові гірки (хто був на таборі то знає, що це хороший тест на прохідність).

Основні випробовування ще попереду, але головне вже здійснено – знайдена хороша конфігурація рами. Нажаль це було зроблено більш експериментальним шляхом, а не шляхом пошуку рішення в теорії з подальшим підтвердженням на практиці. Так що розуміння теорії ще попереду.

На цей момент я вже впевнений, що матиму транспорт для зими.

 

Далі буде!

P.S>

Подробиці про хід будівництва дізнавайтеась на Клубномі Форумі

10 коментарів до “Трайк “Універсал” (оновлено)

  1. Очень интересна реализация передней подвески! Подкупает своей простотой. Подобную подвеску я закладывал в один из своих проектов, правда так и не начатого. Посмотрим что покажет эксплуатация, интересно на сколько быстро сотрётся втулка трения до появления некомфортного люфта в шкворне.

  2. Алексей, добрый вечер постоянно слежу за вашими публикациями, очень интересно. Запало в душу видео про американца который собрал веломобиль, особенно продуманность некоторых решений , в частности защитной крышки и т.д. и т.п. но это все лирика. Я просто хотел Вас спросить планируете ли вы использовать другие типы рулевого управления трайком, так как на мой взгляд при использовании защитной капсулы (кузова) (в дальнейшем) представленный Вами тип руля априори увеличит ширину ну и соответственно габариты веломобиля. Хотя я понимаю что это конечно в будущем но все таки?

  3. На счёт руля пока ничего сказать не могу. Я не понимаю, почему в “Манго” используют руль с карданом. Возможно, у меня буде возможность испробовать такой руль в следующем году. Сам я уже пытался делать руль подобного типа и остался очень недоволен (за такой руль нельзя держаться, а в открітом трайке держаться больше не за что). Именно проблемы с управлением (нестабильность на скорости) надолго отбили у меня охоту делать тадполтрайки. Вероятно, в “Манго” проблема решается тем, что пилот упирается плечами в бока корпуса и держаться за руль нет необходимости.
    Рычажный руль используется в некоторых европейских веломобилях, кажется в немецком “Leiba” но я не уверен. Увеличение ширины там не обязательно будет, руль уже габаритов колёс даже сейчас, но его можно сделать значительно уже.

    А что до американца, то он не сам собрал тот веломобиль. Там в ролике серийный “Манго Спорт” от “SinnerBikes” (http://www.sinnerbikes.com)

  4. Спасибо, Алексей за ещё один замечательный отчёт. Многим пригодится твой опыт , так подробно изложенный в статье. Кое что полезное почерпнул и для себя. Особенно интесно стало следить за твоими публикациями, после того как побывал у вас в гостях. Совершенно по иному воспринимается видео, особенно подьемы. Наверное сегодня у тебя первый дальний выезд на трайке в Чигирин. Интересно какими будут твои ощущения в сравнении с лигерадом.

  5. Чудово виконана робота, Олексію! Мабуть, ніхто й не думав, що начебто звичайний (з першого погляду) тедпол-трайк має стільки проблем та вроджених вад… Оце я називаю справжньою дослідницькою роботою! Я дуже сподіваюсь, що й новий власник цього трайку теж має зацікавленість у вдосконаленні конструкції, та буде викладати цікаві звіти та корисні поради стосовно практичної експлуатації “Універсалу”.

  6. Вчора приїхали з сімейних покатушко з дітьми і зрозуміли що трайки нам будуть дуже потрібні, тому цікавить яка приблизна вартість може бути фрейм сету?

  7. Я не можу навіть приблизно сказати зараз ціну. Це не серійна модель, до серії їй ще далеко. А якщо робити індивідуальне замовлення без стапелів и т.д, то це буде невиправдано дорого, або невиправдано довго (до року). Тому почекайте. Я планую розробиити і серійну модель, а такох 2-х місну. Схеми я не показую, бо і так нічого не встигаю…

  8. ну на данний момент іншого виходу як чекати не має 🙂 поки будемо заробляти гроші на придбання, бо апетити стосовно використання велотехніки дуже великі 🙂

Коментарі закриті.