Трайк №1 2014 (оновлено 17-го листопада)

DSCF7656

 

Всім привіт! Сьогодні перший день випробовувань нового трайка. Головне його призначення – повільні  прогулянки, реабілітація, а згодом, я сподіваюсь, і повноцінні побутові поїздки та великі походи.

Трайк після модернізації (17.11.2014)

 

DSCF7656 DSCF7663 DSCF7650 DSCF7651 DSCF7652 DSCF7654 DSCF7664 DSCF7665 DSCF7666 DSCF7668 DSCF7657 DSCF7658 DSCF7659 DSCF7660

Майже одразу після збирання Трайку №1 стало ясно, що перша версія рульової системи недосконала. Я про це писав в темі про трайк. Але тоді ще точно не знав, як зробити інше кермо. Зараз, в ході розробки нового трайку я обрав схему важільного керма. Його перевага в тому, що важелі надійно фіксуються і за них можна триматись. Бокові навантаження (наприклад під час поворотів або нахилів) не впливають на керування. Для повороту необхідно цілеспрямовано відхилити важелі в протилежні один від одного напрямки (один вперед, другий-назад).

 

Фото 1: попередня версія керма
Попередня версія керма

Фото 2,3,4 – нова версія керма

DSCF7627

DSCF7629

DSCF7628

 

Крім того, так як мати ніколи не використовувала дві більші передні зірки (завжди їздить тільки на найменшій – 24 зуба), то я вирішив зробити для неї систему з ультрамалим передаточним числом. На відео ви бачите саморобну систему. Більша зірка на 24, менша – 19 зубів. Це необхідно для легкого піднятя на круті гірки (співвідношення на першій передачі – 19\32~0.6 (один оберт педалями = 0.6 оберту ведучого колеса) при діаметрі колеса 26 дюймів).

 

 

 

 

IM000223

 

IM000224  IM000229 IM000230

Ця машинка призначається моїй мамі.  Зроблено було, як бачите, з того, що завалялося в майстерні. Майже нічого не купляв нового.

Нажаль, такий тип керма не придатний до швидкої їзди. Маю намір створити ще один такий трайк, але з іншим типом керма.

При будівництві були використані нові для мене прийоми, такі як виготовлення саморобних маленьких сайлентблоків для шарнірів рульової трапеції, використання автомобільного відбійника замість амортизатора, виготовлення повністю саморобних консольних ступиць.   Більше подробиць, фото і відео буде завтра ввечорі, після віпробовувань разом із замовником.

 

Результати тестів у Холодному Яру 21-го травня:

Трайк успішно пройшов випробування.  Один абзац передісторії: минулою зимою моя мама зламала ногу послизнувшись на дорозі. До цього часу вона не може нормально ходити, вже цілий рік не бувала ніде далі своїх найближчих сусідів.  Я вмовив її спробувати їздити на трайку, бо навантаження на кістки під час їзди можна зробити меншими, ніж під час ходіння. Звичайно, якщо використовувати понижуючу передачу.

Ми привезли трайк до місця призначення на даху автомобіля.

 

Доставка

Доставка

Перші 10 метрів матері було складно навіть рівномірно обертати педалі, адже останній раз вона їздила на велосипеді ще в дитинстві.  Але вже після перших кілька десятків мерів на першій передачі вона збагнула що до чого.  Перша її поїздка була приблизно на 2 км від хати. Це був перший раз за цілий рік, коли вона опинилася так далеко від свого дому власними силами.  Я вчив її перемикати передачі, використовувати гальма, розказував про особливості керування, основні правила дорожнього руху.

IM000247

Потім ми разом спустилися до місцевого магазину, щоб потім піднятися на гору разом з покупками.  Це було перше реальне завдання для трайка, и вся процедура зайняла в 4 рази менше часу, ніж похід туди пішки.  Цей магазин не стаціонарній. По суті це просто мікроавтобус, який приїздить два рази на тиждень і зупиняється через три будинки від хати моєї матері.

Під час повернення додому  матері довелось піднятися на порослий травою підйом, щоб доїхати до гаража. Гараж колись давно був збудований для мотоцикла. За розміром підходить для трайка.

IM000243

Вона гарно впоралася з цим, що дало мені можливість сподіватись на подальші успіхи.
IM000244
Через годину ми вирішили поїхати до Мотрониного Монастиря, що в 6-ти км від села. Матір часто бувала там до травми.  Я попросив велосипеда у сусідки.  В черговий раз пересвідчився, що селяни ніколи не дбають про свої велосипеди… Не знаю, як вони можуть на них так їздити, але зараз не про це.   Ми з мамою досить непогано проїхали дорогами Холодного Яру, через поле та через густий тінястий ліс. На щастя дорогу підлатали непогано. Бо коли я був тут минулого разу – дорога була схожа на злітну смугу аеродрому після бомбардування ворожою авіацією.   Успішно добрались до монастиря, трохи посиділи на лавочці біля спуску до джерела. Але спуститися мама не ризикнула – дуже багато сходів, 40 метрів униз. Попили водичку, яку взяли з собою з дому.

IM000248

IM000250

IM000239

IM000252

IM000254

Потім вирушили додому. Назад мама їхала значно швидше – звикла до керування, навчилась перемикати передачі, хоча іноді з хрустом, але непогано для першого дня.  На деякі підйомники виїжджала навіть на високих передачах, бо їй стала подобатися швидкість. На мій погляд ми їхали приблизно 16-18 км\год.    Поїздкою мама залишалась задоволена, як і самим трайком.

Моя мама

Моя мама

Попереду в неї ще багато тренувань, бо Холодний Яр це дуже бугриста місцевість, і для поїздок у будь-кому напряму необхідно долати круті підйоми, іноді кутом до 14%.

 

 

 

Тепер трохи про техніку і технологію:

Головний плюс такого типу керма – простота виготовлення. Головній мінус – керівні рухи руками напрямлені поперек курсу. Це означає, що при різкому маневрі пілот не може триматись за руль, щоб не злетіти з крісла, бо руль при цьому «тікає» разом з руками в бік, протилежний напрямку повороту. Тобто різкий поворот, наприклад, вліво, викликає те, що трайк намагається вистрибнути з-під пілота вліво, при цьому пілот тримає руки на важелях, чим спричиняє ще більший кут повороту керма. Ця ситуація може виникнути на швидкості близько 30 км\год  і більше. І це може бути небезпечно.  Частково цьому можна протидіяти, якщо притиснуту лікті до тіла.  Але найкращим варіантом буде заміна керма на таке, що має керівні рухи у напряму курсу.

Найбільшою проблемою для мене були консольні колеса. Але, як виявилось, нема нічого складного. Я використав ту ж саму трубу, з якої робив гільзи для кареток. Навіть підшипники взяв такі самі, як у каретках, тобто 35*16мм. В якості осі використав автомобільні болти з якісної сталі, діаметром 16 мм.   Фланці для спиць зробив з листового металу 2 мм, по шаблонам, надрукованим на принтері та приклеєним на метал. Отвори під середину, та зовнішні края обробив на токарному верстаті.  Між підшипниками стоїть розпорна втулка, щоб можна було без остраху затягувати гайки на колесах.

Шарніри рульової трапеції зроблені з трубі 22 мм. Всередині них встановлені шматочки гуми з автомобільної покришки.   Довжина трапеції регулюється для налаштування розвала\сходження передніх коліс.

Автомобільній відбійник показав себе просто чудово. Він відпрацьовує дрібні вібрації набагато краще за пружину, не знаю за рахунок чого саме, але комфорт поїдки з резинкою набагато вищий, ніж з пружиною.  Паралельно з відбійником на траку встановлена трубка – упор. Це на випадок пробою, або втрати резинки, щоб підвіска не могла просісти і заблокувати колесо.

На найближче майбутнє: установити щитки на передні колеса, встановити резервні гальма. На більш дальню перспективу: розробити інший тип керма, встановити гальма на передні колеса.

 

 

 

 

9 коментарів до "Трайк №1 2014 (оновлено 17-го листопада)"

  1. Вітаю, Олексію!
    Те, що ти продовжуєш експерименти з HPV-технікою та збудував зовсім нову для себе модель – це дуже, дуже гарна новина!!! Звісно, робити фреймсети – теж потрібна річ, але розробляти нові моделі техніки та створювати їх “у металі” – набагато цікавіше…

    Якщо чесно, я чекав від тебе чогось подібного у найближчий час. Справа в тому, что у статті “Новини з майстерні на 8 травня 2014” на фотографії я помітив одну конструкцію, яка не відноситься до частин фреймсетів “Колумбу”, а якраз дуже нагадує передній міст від трайку (кому цікаво – зверніться до тієї статті та знайдіть серед частин “Колумбів” той самий міст).

    З нетерпінням буду чекати нові подробиці про твій трайк. Звісно, мені цікаво усе – і чому такий руль не придатний для швидкої їзди, і як працює автомобільний відбійник замість амортизатора, і як тобі вдалося виготовити консольні втулки, і усе інше, що стосується цього трайку…

  2. Привет Леша.
    Приятно снова видеть твои новые модели. Жду отзывы об эксплуатации трайка. Я себе похожий почти закончил, насколько эта техника практичная надеюсь услышать от тебя. Успехов.

  3. Добрый день Алексей! Поздравляю с Рождением Трайка! Выглядит хорошо!
    Подожду отчёта по испытаниям.

  4. Прочёл историю тестов трайка!Очень интересно!Спасибо Алексей!
    Успехов и Достижений!

  5. Алексей,а как ты лично оценишь скоростные характеристики по сравнении с лигеродом,велосипедом? Как насчет устойчивости в поворотах и насколько проблемная вещь триколейность?
    П.с Отбойние тоже ставил,есть такие которые у основания имеют болт на 8мм,за него и прикручиваются,и есть с елочкой на 16мм,просто надо его вставить в отверстие. Еще есть вариант как на передней стойке самолета К-10(я на нем иногда летаю) там идет чередование шайб резиновых и шайб металических ( в автомагазинах спрашивай от передних аморт. жигулей) все это надо посадить на шток. количество шайб подбирать опытным путем. Прикол в том что железные шайбы забирают и отводят энергию в виде тепла Вроде неплохо работает..

  6. Олексій, приємно було прочитати, що ви так дбаєте за свою матір. Думаю, що їзда на трайку – це дійсно хороший реабілітаційний захід. Це можна розцінювати і як те, що ви “просуваєте” вело-лігерадо-техніку не тільки для молодих/здорових, а й для людей старшого віку і навіть з певнеми обмеженнями.

  7. Привет всем !
    Леш мне кажется что в этой ситуации лучше всего будет руль типа аватар , поскольку хомячок 🙂 будет мешать матери садиться на трайки по-моему оба эти типа должны устранить недостаток управляемости .

Залишити відповідь